Welkom

De Vuurvreters: e-bike & motorclub

LEUVENSE VUURVRETERS STARTEN NEVENAFDELING

De eerste e-bikeclub van Vlaanderen is een feit. Opmerkelijk: De Vuurvreters zijn een nieuwe nevenafdeling van de gelijknamige Leuvense motorclub. Dankzij de elektrische fiets kan ook wie niet langer met de motor rijdt toch aan de club verbonden blijven.

Geen ronkende Honda, Kawasaki of Yamaha, maar nagelnieuwe e-bikes. Daarmee werken de leden van de nieuwe nevenafdeling van motorclub De Vuurvreters voortaan hun tweewekelijkse tochtjes af. Met hun elektrische fiets vormen ze naar eigen zeggen de eerste e-bikeclub van Vlaanderen. Eigenlijk doen we hetzelfde als onze vrienden met een 1.200cc-motor: ook wij maken toertjes om onderweg op 't gemakske van de omgeving te genieten. Alleen gaan wij niet sneller dan 25 km/u, vertelt Walter Brasseur (57), initiatiefnemer van de e-bikers van de Vuurvreters - ontstaan vanuit enkele Leuvense brandweermannen. Het idee is gegroeid toen ik na een ongeluk moest afhaken als motorrijder. Een e-bikeclub leek me het ideale alternatief om toch nog aan de motorclub verbonden te kunnen blijven.

Ondertussen verzamelen tweewekelijks op zondagochtend een tiental Vuurvreters aan hun clublokaal in het Leuvense Kessel-Lo. Dat voor een toertje van telkens tussen de 30 en 50 kilometer, in eigen streek, maar ook op verplaatsing - de Limburgse fruitstreek bijvoorbeeld. We zijn net vertrokken voor een fietsvierdaagse naar het Zwarte Woud. Terwijl de motorrijders daar hun toer doen, maken wij ons ritje. Om dan 's avonds gezellig samen in hetzelfde hotel te verblijven. Even plezant als toen we allemaal nog met de moto reden. Voordeel van de e-bikeclub is dat nu ook de vrouwen die liever niet mee achterop de motor zitten, 's zondags iets te doen hebben.

Gepensioneerd
In onder meer Groot-Brittanni bestaan e-bikeclubs al langer en in eigen land zijn er wel senioren- en andere verenigingen die er met de elektrische fiets op uittrekken, maar in Vlaanderen menen De Vuurvreters de eerste échte club te zijn. Natuurlijk wordt over e-bikers wel eens smalend gedaan, volledig ten onrechte trouwens. Velen vinden dat je voor een elektrische fiets gepensioneerd moet zijn. Onzin natuurlijk. Het is ook een fabeltje dat je niet meer moet trappen. Je krijgt namelijk geen ondersteuning als je zelf geen inspanning levert. Ook op een e-bike kan je moe worden, verzekert Walter.

Bergop
Wat ons betreft is een tocht even sportief als op een gewone fiets. Met een gemiddelde snelheid van zo'n 18 tot 20 kilometer per uur rijden we misschien zelfs iets sneller dan de modale recreatieve fietser. Ook niet-elektrische rijders zijn bij de Vuurvreters trouwens welkom. Maar zij moeten natuurlijk wel zorgen dat ze kunnen volgen. Vooral bergop gaat het voor ons wel wat makkelijker.

Wie geïnteresseerd is om met De Vuurvreters mee te rijden: contacteer ons

Lees het volledige artikel op Het Laatste Nieuws (enkel abonnees): m.hln.be

alt

BELGA Initiatiefnemer Walter Brasseur (foto links) is met z'n club in het Zwarte Woud.